Dlaczego stresujemy się w pracy? Przyczyny stresu związane z ilością lub jakością wykonywanych obowiązków

Środowisko zawodowe jest jednym z najbardziej obciążających obszarów życia człowieka. Stres w pracy dotyka aż 85% Polaków. Tylko 11% rodaków odczuwa zadowolenie i przyjemność z życia zawodowego, a 60% mieszkańców naszego kraju traktuje obowiązki zawodowe jako sposób zarobienia pieniędzy na życie i konieczność. Dlaczego stresujemy się w pracy?

Przyczyny stresu w pracy związane z ilością lub jakością wykonywanych obowiązków

Istnieje bardzo dużo czynników wpływających na stres w miejscu pracy. Uświadomienie ich jest bardzo ważne w procesie redukcji napięcia i frustracji. Gdy wiemy już co wywołuje u nas stres, możemy podjąć różnorodne działania w celu zapobiegania negatywnym skutkom zdrowotnym. Wiele ludzi odczuwa stres w pracy z powodu ilości lub jakości wykonywanych w pracy obowiązków. Do takich czynników wywołujących frustrację w środowisku pracy należą:

  1. Przeciążenie ilościowe pracą, czyli zbyt duża ilość zadań do wykonania, praca po godzinach, zabieranie pracy do domu, pośpiech podczas wykonywania obowiązków zawodowych, tempo pracy, presja czasu, duży wysiłek fizyczny w pracy, ciągłe zmiany, nagłe i duże ilości obowiązków do wykonania czyli „zrywy w pracy", potrzeba ciągłej dyspozycyjności,
  2. Przeciążenie jakościowe pracą, czyli duża odpowiedzialność za ludzi i wartościowe przedmioty, wykonywanie trudnych i skomplikowanych zadań wymagających znacznego wysiłku intelektualnego, konieczność wyboru „mniejszego zła", moralne dylematy i podejmowanie ważnych decyzji o rozległych i istotnych konsekwencjach, potrzeba zachowywania czujności przez długi czas podczas realizacji czynności zawodowych itp.,
  3. Niedociążenie jakościowe pracą, czyli wykonywanie prostych, rutynowych i powtarzalnych czynności, które są zautomatyzowane i monotonne, niemożność wykorzystania swoich umiejętności i możliwości w miejscu pracy, praca poniżej swoich aspiracji i możliwości.

Mając na względzie powyżej wymienione czynniki, które mogą wywoływać stres w pracy, warto zwrócić uwagę na ilość czasu spędzanego na wykonywanie zawodowych aktywności, na rodzaj i zakres obowiązków zawodowych oraz ich stopień złożoności. Warto przeanalizować to już podczas procesu rekrutacji na określone stanowisko i na bieżąco monitorować, ponieważ stres w pracy może mieć bardzo niekorzystne konsekwencje dla naszego zdrowia, zarówno psychicznego, jak i fizycznego.

Pozostałe wpisy

zapisz się do newslettera aby otrzymać materiały promocyjne oraz informacyjne
Newsletter Form
polityka prywatnościPolityka cookiesRegulamin serwisu
instytut zdrowia mentalnego © 2022 wszelkie prawa zastrzeżone
magnifiercrossarrow-leftarrow-right