Przyczyny bezsenności

Zapewne każdy z nas miał kiedyś nieprzespaną noc. Jeśli nie możemy usnąć nawet wtedy, gdy jesteśmy bardzo zmęczeni lub też budzimy się w środku nocy i nie możemy ponownie zasnąć to prawdopodobnie cierpimy na bezsenność. Przyczyn bezsenności może być bardzo wiele. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

Przyczyny bezsenności

  • Zbyt duża ilość kofeiny – kawa i napoje energetyczne pobudzają organizm utrudniając zaśnięcie. Przekładają się też na jakość snu. Dlatego warto ograniczyć je do minimum, najlepiej pięć godzin przed snem nie pić kawy ani energetyków,
  • Alkohol i papierosy – znajdująca się w naszym organizmie nikotyna może nie pozwolić Ci usnąć, a alkohol bardzo długo rozkłada się w komórkach powodując duży dyskomfort,
  • Drzemki w dzień – nie warto ucinać sobie drzemki w ciągu dnia gdyż doprowadza to do rozregulowania naszego cyklu snu i czuwania. Jeśli czujemy duże zmęczenie, lepiej przetrzymajmy to i połóżmy się spać trochę wcześniej,
  • Obfity posiłek przed snem – po zjedzeniu uruchamia się proces trawienny, który tylko na początku powoduje, że chce nam się spać. Tymczasem wiele produktów pobudza nas, np. słodycze. Dlatego ostatni posiłek najlepiej spożywać nie później niż 2-3 godziny przed snem. Warto zadbać też o to, aby kolacja była lekkostrawna,
  • Analizowanie problemów przed snem lub w środku nocy, wytykanie sobie błędów, jakie popełniliśmy w ciągu dnia – to jeden z najczęstszych i najgorszych przyczyn bezsenności. Nigdy nie analizujmy sytuacji, jakie nam się zdarzyły w ciągu dnia lub jakie czekają na nas jutro. To wywołuje stres i pobudza organizm uniemożliwiając zaśnięcie,
  • Nadmierne oglądanie telewizji lub korzystanie z komputera przed snem znacznie pobudza nasz organizm. Zwiększa też naszą koncentrację, uruchamia myślenie i analizowanie, co utrudnia zasypianie,
  • Sprawdzanie godziny – jeśli przebudzimy się w nocy i spojrzymy na zegarek uświadomimy sobie, że niewiele snu nam już zostało, co może wywołać stres lub lęk, że rano będziemy niewyspani i zmęczeni. Co więcej, spojrzenie na ekran zwiększa aktywność naszego mózgu, wyburza nas i utrudnia zasypianie,
  • Temperatura pomieszczenia – wysoka temperatura nie ułatwia nam zasypiania. Przed snem warto dobrze przewietrzyć pokój,
  • Zadbaj o ciemność w nocy – nie włączaj lampki ani światła gdy idziesz spać

 

Powyższe wskazówki niewątpliwie mogą ułatwić Ci zasypianie. Jeśli jednak mimo ich stosowania nie możesz usnąć, skonsultuj się z psychologiem lub lekarzem.

 

Sesja psychologiczna - Wojciech Wasilewski 

Jestem psychologiem i terapeutą z ponad 20-letnim doświadczeniem. Ukończyłem Studium Pomocy Psychologicznej IPZ, podyplomowy, całościowy kurs psychoterapii atestowany przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne oparty na podejściu psychodynamicznym i systemowym, odbyłem pełny cykl szkoleń w zakresie Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Jestem absolwentem UKSW w Warszawie.

Zapraszam osoby, które czują się zmęczone życiem, doświadczają kryzysów i czują się bezsilne, czują się ofiarami własnych życiowych wyborów, lękają się, myślą, że życie straciło sens, boją się zmieniać swoje życie, nie potrafią się cieszyć.

 

UMÓW WIZYTĘ

Zapisz się do newslettera aby otrzymać materiały promocyjne oraz informacyjne