Skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy

Doświadczanie stresu w pracy jest dla nas bardzo trudne i bolesne. Dlatego będąc w stresogennej sytuacji warto stawić jej czoła. Bardzo ważne jest, aby nauczyć się konstruktywnie radzić sobie ze stresem zawodowym oraz relaksować się po zakończeniu wykonywania obowiązków zawodowych.

 

Co zrobić, gdy stresujemy się w swojej pracy?

  1. Zastanów się, co powoduje u Ciebie stres, co konkretnie Ci przeszkadza i doskwiera. Może to być np. nadmiar obowiązków, presja czasu czy też brak efektywnej komunikacji w firmie itp. Następnie, jeśli już wiesz, co to jest, porozmawiaj szczerze i otwarcie o tym z przełożonym,
  2. Trenuj asertywność. Pamiętaj, że nie uda Ci się zadowolić wszystkich jednocześnie, nie staraj się też uszczęśliwiać innych kosztem własnego zdrowia i czasu. Postępuj w zgodzie ze sobą,
  3. Jeśli zachowanie kogoś z współpracowników lub przełożonych Ci przeszkadza, spróbuj szczerze i konstruktywnie porozmawiać z tą osobą o problemie,
  4. Staraj się utrzymywać dobre relacje i miłą atmosferę w miejscu pracy, jednak nie rób tego na siłę i za wszelką cenę. Wystarczy, że będziesz utrzymywać poprawne relacje z jedną lub kilkoma osobami,
  5. Postaw na lepsze zarządzanie czasem, rób listy zadań do wykonania aby uniknąć chaosu, wstawaj pół godziny wcześniej aby nie spieszyć się i móc na spokojnie zjeść śniadanie,
  6. Spraw, aby Twoje środowisko pracy było bardziej przyjazne. Być może potrzebujesz wygodniejszego krzesła, większego biurka lub innego oświetlenia? Zadbaj o to,
  7. Nie ulegaj negatywnym emocjom, myśl pozytywnie, po pracy zapomnij o obowiązkach zawodowych
  8. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, zrezygnuj z pracy w danej firmie. Czasem lepsze jest odejście niż codzienne tracenie sił i energii na nieskuteczną walkę z niesprzyjającym środowiskiem pracy, współpracownikami lub przełożonymi. Przed ostateczną decyzją rozważ wszystkie argumenty za i przeciw. Nie podejmuj decyzji pochopnie pod wpływem emocji i impulsu,
  9. Jeśli powyższe sposoby nie pomagają Ci zredukować swojego lęku i napięcia, skonsultuj się z psychologiem. Być może będzie też potrzebne wsparcie farmakologiczne. Pamiętaj, że nie ma w tym nic złego, jeśli zgłosisz się po pomoc do specjalisty. Wręcz przeciwnie – to jest oznaką dbania o siebie i swoich bliskich.

 

Jeśli naturalne sposoby na regenerację, odprężenie i relaks nie przyniosą pozytywnych rezultatów, pomyśl o skorzystaniu z pomocy specjalisty.

 

Sesja psychologiczna - Paulina Gaworska-Gawryś 

 

Jestem psychologiem, praktykiem podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (TSR), trenerem kompetencji psychologicznych, doradcą zawodowym. Specjalizuję się we wspieraniu dorosłych borykających się z nadmiernym lękiem, nerwicą, stresem, wypaleniem zawodowym, brakiem pewności siebie oraz kryzysami rozwojowymi i sytuacyjnymi.

Z empatią, autentycznością i uważnością pracuje z klientami nad ich wyzwaniami w życiu codziennym. Towarzyszę w procesie zmiany, wykorzystując techniki Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, Racjonalnej Terapii Zachowania, Porozumienia bez przemocy (NVC).

 

UMÓW WIZYTĘ

Zapisz się do newslettera aby otrzymać materiały promocyjne oraz informacyjne