Jak radzić sobie ze stresem w pracy

Jak zadbać o siebie gdy odczuwamy stres w pracy?

 

Wiele osób doświadcza stresu w pracy. Często jest to nieuniknione i powoduje pogorszenie poziomu funkcjonowania oraz wiele konsekwencji zdrowotnych. Sfrustrowane i zestresowane osoby wykonują znacznie wolniej i mniej dokładnie swoje obowiązki, popełniają też więcej błędów.

 

Niektóre przyczyny stresu w środowisku zawodowym:

 

  1. Ograniczony zakres kontroli i wpływu na pracę, czyli niezmienne godziny i czas pracy, brak możliwości przerwania pracy w pilnych i ważnych sytuacjach, brak możliwości decydowania o sposobie wykonywania obowiązków, ciągłe zmiany warunków i miejsca pracy, brak informacji dot. efektów swojej aktywności zawodowej, nieznajomość celów swojej pracy i poczucie braku sensu wykonywania określonej pracy, poczucie bycia pod presją innych osób podczas wykonywania swoich obowiązków,
  2. Fizyczne warunki pracy, czyli hałas w miejscu wykonywania pracy, zbyt gorąco lub zbyt zimno, zbyt ciemno lub zbyt jasno w pomieszczeniu, nieprzyjemne lub uciążliwe zapachy, obecność substancji wybuchowych, drażniących, żrących, łatwopalnych i trujących w miejscu pracy.

 

Jak zadbać o siebie gdy stresujemy się w swojej pracy?

 

  1. Relaksuj się, wykonuj ćwiczenia relaksacyjne, np. głębokie wdechy powietrza przez nos i wydechy ustami, zadbaj o to, aby przynajmniej pół godziny przed snem przeznaczyć na relaks, słuchaj muzyki relaksacyjnej, czytaj książkę, rób to, co lubisz,
  2. Dotleniaj organizm, chodź na spacery, staraj się przynajmniej część drogi z pracy pokonywać pieszo, dbaj o aktywność fizyczną, uprawiaj sport, biegaj, pływaj, rób to, co lubisz, aby codziennie zapewnić sobie odpowiednią dawkę ruchu, dzięki czemu oderwiesz się od swoich codziennych zmartwień i uwolnisz endorfiny, czyli hormony szczęścia,
  3. Wysypiaj się, chodź wcześniej spać, przed snem wypij zioła, np. melisę, aby wyciszyć swój organizm, zadbaj o regularność snu, dzięki temu zregenerujesz się,
  4. Otaczaj się pozytywnymi i wspierającymi ludźmi,
  5. Dbaj o bogatą w witaminy i minerały dietę,
  6. Dbaj o odpoczynek od pracy, nie zabieraj pracy do domu, nie pracuj po godzinach.

 

Gdy stresujemy się, mamy obniżoną odporność, a organizm znajduje się ciągle w stanie czujności i gotowości. Dlatego bardzo ważne jest, aby z większą troską dbać wtedy o siebie, wysypiać się, odżywiać się prawidłowo i mieć czas na odpoczynek. Dzięki temu zregenerujemy swoje siły i pozwolimy organizmowi poradzić sobie w trudnej, stresogennej sytuacji. Wskazana jest również konsultacja z psychologiem, dzięki której dowiemy się, czy panujemy jeszcze nad swoim stresem, czy stres zapanował już nad nami. W takiej sytuacji należy podjąć jak najszybciej stosowne kroki, aby wrócić do pełni zdrowia. 

 

Sesja psychologiczna - Anna Wieczorek

 

Jestem psychoterapeutą integracyjnym - w pracy z klientem wykorzystuję podejście integracyjne, łącząc techniki
z różnych nurtów psychoterapeutycznych oraz terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach.

Pracuję terapeutycznie w kontakcie indywidualnym z dorosłymi 
i nastolatkami, którzy mierzą się z lękiem, poczuciem bezradności i niepewności, są w kryzysie sytuacyjnym i emocjonalnym, doświadczają przemocy
mierzą się z obniżonym nastrojem i depresją, nadużywają alkoholu, substancji psychoaktywnych, mierzą się
z brakiem poczucia bezpieczeństwa i więzi.

 

UMÓW WIZYTĘ

  

Zapisz się do newslettera aby otrzymać materiały promocyjne oraz informacyjne