Odpowiedź: ponieważ w pracy spędzamy połowę dnia i to praca w znaczącym stopniu wpływa na nasz nastrój. Polacy zajmują czołowe miejsce w europejskim rankingu poświęconym pracowitości. Pracujemy znacznie dłużej niż obywatele innych krajów unijnych, a badania wskazują, że ponad połowa ankietowanych (55 proc.) poświęca swój prywatny czas na sprawy służbowe.
Wartości te nie powinny pozwolić przejść obojętnie managerom zarządzającym ludźmi. Wiemy, że otwarte rozmowy o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy nie zawsze są łatwe i przyjemne. Dlatego namawiamy do poważnego zajęcia się trudnym zjawiskiem i przekazania go w ręce profesjonalistów, którzy wiedzą w jaki sposób pomóc organizacji i jej pracownikom. Jesteśmy krajem, który dopiero uczy się rozmawiać o zdrowiu mentalnym, problemach behawioralnych, depresji, wypaleniu zawodowym itp. Jednak brak umiejętności nie zwalnia nas z braku odpowiedzialności za konsekwencje, które płyną za zaniechanie pomocy pracownikowi, który boryka się z takimi problemami. Bezczynność i ignorowanie zjawiska to najgorsi sprzymierzeńcy do walki z problemami o podłożu emocjonalnym.
Dlaczego należy rozmawiać o zdrowiu psychicznym w pracy?
Z innych analiz statystycznych również wynika, że Polska znajduje się w niechlubnej czołówce. Raporty z ostatnich 4 lat, pokazują, że Polacy są narodem pracującym w największym stresie, ponieważ ok. 85 procent badanych twierdzi, że odczuwa stres w pracy, natomiast wskaźnik ten w Warszawie wynosi aż 94 procent.
Rosnące wymagania dotyczące dbałości o zdrowie psychiczne
Uczyń zdrowie mentalne priorytetem
Każda organizacja może i powinna podjąć się zadania, aby poprawić zdrowie psychiczne pracowników i skorzystać z wynikających z tego korzyści ekonomicznych. Bowiem: na liderach firm spoczywa obowiązek zwiększania świadomości i działań w zakresie zdrowia psychicznego. Mówiąc otwarcie o zdrowiu psychicznym i wspierając ten dialog znaczącymi działaniami, liderzy mogą zdjąć stygmat choroby psychicznej i zasygnalizować, że ludzie mogą i powinni uzyskać dostęp do wsparcia zapewnianego przez firmę.